1. SLOVNÉ DRUHY

1. Priraď slová z danej vety k jednotlivým slovným druhom a bližšie ich klasifikuj!

Divadlo bez domova je komunitné divadlo, ktoré vytvára priestor na to, aby ľudia patriaci k znevýhodňovaným skupinám obyvateľstva pomocou umenia našli cestu k iným a k sebe.

 

2. PODSTATNÉ MENÁ

1. Vyhľadaj v texte podstatné mená: abstraktné, konkrétne, vlastné!

Keď však už dokončil svoju prácu - to nebolo dlho -
dvoch nám zas uchytil druhov a z nich si večeru spravil.
Vtedy som podišiel k nemu a držiac v obidvoch rukách
šechtár tmavého vína, som takto obrovi riekol:
,,Tu máš, hľa, napi sa vína, keď ľudské si pojedol mäso,
aby si vedel, čo za nápoj skrýval sa na našej lodi.
Chcel som ti priniesť ho ako obeť, ak bol by si chcel ma
láskavo odoslať domov. Však besnieš, že zniesť sa to nedá!
Bezbožný človek, veď ktože z ľudí sa odváži ešte
niekedy ku tebe prísť, keď takto neslušne konáš?"
Takto som vravel. On prijal a vypil a strašnú mal radosť,
pijúc to sladučké víno, a po druhé zase ma žiadal:
,,Nalej mi ešte a povedz mi teraz hneď, ako sa voláš!
Dám ti jak hosťovi dar, že radosť budeš mať z neho.
Kyklópom totiž tiež žírna pôda prináša víno
z veľkých hrozien a Zeus sám im dažďami dodáva rastu,
tento však nápoj je čistučká ambrózia a nektár."

2. Vyber správne začiatočné písmeno!

m/Matičiar; s/Svoreňovci; p/Proameričan; š/Španiel (národnosť); m/Manželia s/Smrekovci; r/Radošinci; a/Arab (plemeno koňa); p/Popradčan; k/Katolíci; m/Moravan; m/Maďarofób; š/Španiel (plemeno psa)

3. Doplň v texte ukážky veľké alebo malé písmeno!

História nohavíc

Predstava, že k mužom patria nohavice, je relatívne nová. V *tarovekom Egypte, v Grécku a v Ríme sa nosili voľné tuniky a tógy, ktoré sa dobre hodili do teplého odnebia *užnej Európy a Stredného *ýchodu. Nohavice majú svoj pôvod v chladný *zijských stepiach. Nosenie nohavíc sa rozšírilo v období *anného stredoveku., keď kmene z týchto oblastí zaplavili väčšinu Európy. V neskorších storočiach móda diktovala šľachticom nohavice po kolená. Keď bola koncom 18. storočia šľachta počas *eľkej *rancúzskej revolúciezvrhnutá, dlhé nohaviec, ktoré predtým nosili len prostí *arížania, sa stali symbolom moderného, demokratického odevu.

(Objavujeme svet. Príroda, ľudia civilizácia, spoločnosť)

4. Vytvor ženské podstatné mená!

a/ znalec, predseda, sudca, knieža, páža

b/ Krajčí, Fὕle, Verne, Lancelot, Ryan, Parker-Bowles, Azema, Minoque, Sárkὅzy

c/ Slovák, Malačan, Michalovčan, Čiernobaločan, Brezňan, Mýťan, Myjavčan, Brozdanec, Nitran, Michaľanec

 

3. PRÍDAVNÉ MENÁ

1. Vyhľadaj v texte prídavné mená: akostné, vzťahové, privlatňovacie!

Keď však už dokončil svoju prácu - to nebolo dlho -
dvoch nám zas uchytil druhov a z nich si večeru spravil.
Vtedy som podišiel k nemu a držiac v obidvoch rukách
šechtár tmavého vína, som takto obrovi riekol:
,,Tu máš, hľa, napi sa vína, keď ľudské si pojedol mäso,
aby si vedel, čo za nápoj skrýval sa na našej lodi.
Chcel som ti priniesť ho ako obeť, ak bol by si chcel ma
láskavo odoslať domov. Však besnieš, že zniesť sa to nedá!
Bezbožný človek, veď ktože z ľudí sa odváži ešte
niekedy ku tebe prísť, keď takto neslušne konáš?"
Takto som vravel. On prijal a vypil a strašnú mal radosť,
pijúc to sladučké víno, a po druhé zase ma žiadal:
,,Nalej mi ešte a povedz mi teraz hneď, ako sa voláš!
Dám ti jak hosťovi dar, že radosť budeš mať z neho.
Kyklópom totiž tiež žírna pôda prináša víno
z veľkých hrozien a Zeus sám im dažďami dodáva rastu,
tento však nápoj je čistučká ambrózia a nektár."

2. Napíš zložené prídavné mená z nasledujúcich slovných spojení!

Lužický Srbi, Blízky východ, Latinská Amerika, tmavá zelená (farba), bledá modrá (farba), spoločenská veda, lyrika a epika, stredná Európa, Karlova Ves, Veľká noc, Turčianske Kľačany, grécky katolík, Veľké Kosihy, Nízke tatry, červená a modrá, prvý plán, Stredná Amerika, Európa a Ázia

3. Doplň v texte ukážky chýbajúce písmená!

Bez Martina by nebolo _lovákov. Tu sa konali _árodné zhromaždenia, pracovala tu _atica, bolo tu _ymnázium, tlačiareň i _polok Živena. Vychádzali tu _lovenské národné noviny a _lovenské pohľady. Preslávilo sa tiež _artinské divadlo. Postavili tu _úzeum, kde dodnes ochraňujú najdrahšie pamiatky _lovákov.

4. Urč, v ktorej vete je postupne rozvíjajúci a v ktorej viacnásobný prívlastok! Na základe tohto určenia doplň do jednotlivých viet čiarku!

Toto je môj nový bicykel .

Pocítila silnú neodolateľnú túžbu odísť.
Slovenské vysoké školy majú finančné problémy.

Ošarpaná polozrútená budova vzbudzovala obavy.
Vyrušil nás Dunčov zúrivý štekot.

Neboli sklamaní ani českí ani slovenskí turisti.
Máš rád korenistejšie alebo diétne jedlá?.

 

4. ZÁMENÁ

1. Urč druh zámen podľa ich vecného významu!

k ním, aká, tenže, môjmu, sa, ktorý, voľačo, každý, s mojím, vás, o nich, niektorý, iný, náš, ničí, niečí, sotvakto, nikto, niekto, sebou, svoj, k vám, so mnou,, o nich, títo, ty, tento, ktorou, oni, ona, oná, onen

2. Nájdi vo vete chybu a zdôvodni správny tvar!

Bobry stavajú hrádze na ochranu ich domovov. (domovy patria bodrom)

Ľudia zaberajú medveďom svoj priestor. (priestor patrí medveďom)

Vlčica dojímavo chránila jej mladé pred vlkom samotárom. (mladé patria vlčici)

Každá líška jej chvost chváli. (chvost patrí líške)

3. Vypíš správny tvar zámena!

o mojich /o mojích deťoch

svojím / svojim smiechom

s mojimi / s mojími deťmi

so svojim / so svojím priateľom

k vašim / k vaším službám

svojimi / svojími hodinkami

tvojím / tvojim rodičom

s mojím / s mojim bratom

4. Preštylizuj vetu, obmedz používanie označených zámen!

Celá spoločnosť bola touto vojnou zmenená, ľudia odchádzali za prácou do mesta, tak ako i toto dievča v tejto básni.

 

5. ČÍSLOVKY

1. Spomedzi podčiarknutých slov vylúč slová, ktoré nepatria k číslovkám!

Važťania  bývali veľmi silní ľudia. Raz sa stalo, že osobný vlak prišiel do Važca. Tam nastúpilo do vlaku niekoľko Važťanov a pred odchodom sprievodca zatváral dvere. Zavrel jedny, zavrel druhé, tretie. Štvrté tiež sotil, ale tie sa hneď otvorili. Vlak sa už pohýnal, ale sprievodca stále nemohol zatvoriť dvere. Niekoľkokrát ich silne zabuchol, ale zakaždým sa ako na potvoru otvorili.

„Čerta zavrieš do tých čias, kým ja tam držím tri prsty!“ zvolal jeden z Važťanov, čo práve nastúpili do vlaku. 

2. Prepíš číslovky z textu slovom!

Môžu atléti donekonečna prekonávať rekordy?

Kedysi sa pokladalo za nemožné, aby človek zabehol míľu za 4 minúty, ale 6. Mája 1954 to 25-ročný britský študent Roger Bannister zvládol za 3 minúty a 59, 4 sekundy. V súčasnosti špičkový bežci bežne zabehnú túto vzdialenosť pod 4 minúty a svetový rekord sa zastavil na 3 minútach a 44, 39 sekundy.

3. Oprav chyby!

a/ Prišiel so stomi eurami.

b/ Hovorili o tridsať dva deťoch.

c/ Päťdesiatjedna pretekárok sa postavilo na štart pretekov.

d/ Kráľovstvo sa vždy schováva za tromy horami.

e/ Hodiny odbili dvanásť krát.

f/ Narodil sa 18-teho marca.

g/ Oslávili 20 výročie svadby.

 

6. SLOVESÁ

1. Vyhľadaj v texte slovesá a roztrieď ich na plnovýznamové a neplnovýznamové!

Rád pozerám na prírodopisné filmy. Začalo sa to prírodopisnými filmami pre deti: Kto býva v húštinách, Čo rozprávala teta srna alebo Príbehy z nášho lesa. Neskôr som objavil televízne stanice, ktoré vysielajú iba prírodopisné filmy. Môžem ich pozerať od rána do večera. Prírode sa však chcem venovať profesionálne, preto musím úspešne skončiť gymnázium. Začínam sa pripravovať na prijímacie skúšky na vysokú školu. Študujem, čítam prírodopisnú encyklopédiu a kúpil som si zopár DVD.

2. Slovesá vo vetách rozdeľ do  dvoch skupín: a/ plnovýznamové činnostné,

                                                                        b/ plnovýznamové stavové!

Slnko vytrvalo praží. Steblá tráv v páľave usychajú. Dávno odkvitli nízke traviny. Zvieratá putujú za vodou. 4ím vyššie slnko stúpa, tým väčšmi ich smädí. Mláďatá neopatrne odbiehajú od stáda. Samice ich s vrčaním ženú späť. Obloha černie, slnko sa skláňa nad obzor. Chlad noci sa rozprestrie nad savanou. Ukonané stádo spí.

3. Zmeň v ukážke 3. os. pl. na 3. os. sg.!

Sváko Ragan, to boli viťúzisko veľký! Raz keď tak boli na jarmoku na Myjave, prisámvoda, ako to už na jarmoku býva, zašli aj do šenku. A tam kopa Myjavcov a Brezovanov, a tí sa moc v láske nemali. Prezývajú sa pytlikármi, kožkármi a čo ja viem čo ešte.                                       /Š. Moravčík/

4. Preštylizuj vety s trpným tvarom na vety s činným tvarom slovesa!

a/ Poľsko bolo napadnuté v septembri  1939 fašistickým Nemeckom.

b/ Stavba bola po stavená v rekordnom čase.

c/ Všetky výkony boli bodované porotou.

d/ Do vyučovania boli zavedené nové spôsoby práce.

e/ Kamenné námestie je premenované na Námestie Janka Kráľa.

f/ Na atletických pretekoch bol prekonaný svetový rekord.

5. Doplň vidové dvojice a urč vid slovies!

rozprávať_________________________

pošmyknúť sa___________________

skríknuť________________________

preberať________________________

vyskakovať_____________________

hrabať__________________________

zlomiť__________________________

zašiť___________________________

prísť___________________________

dívať sa________________________

6. Vypíš z viet neurčité slovesné tvary a pomenuj ich!

a/ Otec odišiel strážiť ovce.

b/ Študenti sa pridávali, spievajúc národné piesne.

c/ Píšuceho žiaka nevyrušujme.

d/ Poslúchni, lebo budeš bitý.

e/ Spievanie mám zo všetkého najradšej.

f/ Vyšiel von nadýchať sa čerstvého vzduchu.

 

7. PRÍSLOVKY

1. Vyhľadaj v texte ukážky príslovky a zaraď ich do príslušného druhu!

    Londýn bol známy ako „horúčková škvrna“. Bol prvým veľkým priemyselným mestom sveta a bol mimoriadne znečistený a nezdravý.

    Choroby sa rýchlo šírili. Počas Dickensovho života zachvátili mesto štyri epidémie cholery a pravidelne sa objavovali týfus, šarlach či iné infekčné choroby. Po rieke Temži sa plavilo veľa lodí, a preto bola veľmi znečistená a nepríjemne zapáchala. Vyúsťovalo do nej dvesto otvorených stôk, a pritom polovica londýnskeho obyvateľstva čerpala vodu na varenie, umývanie i pitie priamo z nej.

2. Urč, ktoré z dvojice rovnakých slov je vo vete príslovkou!

a/ Je mi dobre. Dobre, prídem na čas.

b/ No výborne, zvládol si to? Zvládol si to výborne.

c/ Príď radšej skôr. Je skôr mladší ako starší.

d/ Trafil vedľa brány. Trafil vedľa.

e/ Bol raz jeden kráľ. Buď už raz ticho!

f/ Preto odcestoval už dnes. Veď preto!

g/ Ja, samozrejme, neodídem. Povedal to tak samozrejme.

h/ Vyšli mu v robote v ústrety. Kráča v ústrety nešťastiu.

ch/ V utorok zas príde. Treba peniaze a zas len peniaze.

3. Rozlíš predložkové spojenia a príslovky, vytvor vety!

a/ do kola – dokola

b/ po tme – potme

c/ na silu – nasilu

d/ z boku – zboku

e/ na to – nato

 

8. PREDLOŽKY

1. Vyhľadaj v texte ukážky predložky a urč, s ktorým pádom sa viažu!

Nedohovoril. Sotva šípik zlomil,

zablýskalo sa kdesi z hôr,

zo všetkých strán sa rozduneli hromy.

A zrazu zastal pred ním tvor.

Tvor – ani človek, ale ani zviera.

Tvár – ani huba, ani tvár.

Má čosi z vtáka, čosi z netopiera.

Len v očiach taký ľudský žiar.

„Ja som tu vládca! Nedovolím, aby

mi kradli ruže v záhrade!

Kto si ty vlastne, že ťa musím potrestať?!“

                                   /M. Rúfus/

2. Vypíš z textu ukážky všetky predložky do dvoch stĺpcov!

    Vianočná koleda je rozvitím príbehu, ktorým Dickens prvýkrát opísal vo svojom prvom románe Klub Pickwickovcov. Vo väčšine duchárskych príbehov neprinášajú duchovia ľuďom šťastie. V tomto príbehu prichádzajú v čase Vianoc preto, aby Scroogea naučili milovať ľudí a pomáhať im v nešťastí.

Prvotné predložky                Druhotné predložky

3. Napíš, ako správne vyslovíš predložky v daných slovných spojeniach!

s tebou, s otcom, so sestrou, s ním, s tetou, k vám, ku škole, k tvojim, s mojou, spod prahu, v tom, bez záruky, z Prievidze, popod most, k vaším, k nemu, ku mne, so mnou, ku krstným

4. Vyber správnu predložkovú väzbu!

a/ Je za/o tri minúty sedem.

b/ Myslím, že pre/na dnešok je to všetko.

c/ Čo si želáte k pitiu/na pitie?

d/ Prídem po/pre pomôcky.

e/ Treba si privykať na poriadok /k poriadku.

f/ Potrebujeme rebrík o dĺžke/s dĺžkou 2m.

g/ Táto cvičebnica slúži na/pre opakovanie.

h/ Vysokoškoláci bývajú na/v internáte.

 

9. SPOJKY

1. Nájdi v texte ukážky všetky spojky, ktoré spájajú vety a roztrieď ich na priraďovacie a podraďovacie!

    Pretože palacinky sa nám prejedli, rozhodol som sa, že uvarím kel. Pridával som už štvrtú zátrepku, lebo bol stále riedky. Kel frfotal, napokon stíchol. Po piatich minútach v strede hrnca navrel kopec ako sopka, mohutne praskal a vyfúkol kúdol pary. Zdalo sa, že kel už by mohol byť vychladnutý. Chytil som varešku, čo bola v hrnci, ale tá sa nepohla. Stŕpol som, lebo sa dvíhal hrniec. Vareška trčala z hrnca ako lopata z fúrika. Nový smaltovaný hrniec sa mi podarilo oslobodiť pomocou sekáča a kladiva. Žena pozrela na mňa, ale nepovedala nič. Vybrala misu, naliala do nej mlieka, nasypala múky a miešala cesto na palacinky. /J. Króner/

2. Doplň chýbajúcu spojku a prípadne čiarky!

a/ Povedala sprievodkyni ___ jej predala lístok.

b/ Najradšej pracujem vtedy ___ som sama.

c/ Povedala ___ pôjde do kina.

d/ Čakal dlho ___ neprišla.

e/ Som mladšia ___ ty.

f/ Spýtal sa ___ je to jeho sestra.

g/ Mrvil sa ___ sedel na ihlách.

h/ Už viem ___ to urobím.

3. Oprav štylistické chyby!

a/ Spýtal sa, že či už je doma.

b/ Chlapci zisťovali, že kde stál dom spisovateľa.

c/ Stalo sa to vtedy, kedy bol ešte ministrom.

d/ Nevedel pochopiť, že ako sa mohol pomýliť.

e/ Napísal mu, že aby prišiel.

f/ Spievala by som rada, kebyže mám hlas.

 

10. ČASTICE

1. Aký osobný postoj vyjadril komunikant pomocou častíc?

a/ Mám asi 100 eur.

b/ Mám  pravdepodobne 100 eur.

c/ Mám  chvalabohu 100 eur.

d/ Mám 100 eur.

e/ Mám nanajvýš 100 eur.

f/ Mám iba 100 eur.

g/ Mám sotva 100 eur.

h/ Mám dokonca 100 eur.

2. Doplň do nedokončených viet častice!

/sotva, predsa, aspoň, nech, raz, tak, veď, kiež, azda/

a/ Všetko je ________ vyriešené.

b/ ________ sa vám páči, sú dobré!

c/ ________ k vám viac neprídeme!

d/ Vezmem ________ tri kilá.

e/ Mohol by ________ prestať s tou hudbou?

f/ Bolo toho ________ do jedného košíka.

g/ ________ len príde!

3. Nájdi častice a doplň čiarky!

a/ A či vieš, že večer ideme do kina?

b/ Bohužiaľ niečo mi do toho prišlo.

c/ Už-už som ti chcel zavolať, ale bohužiaľ zabudol som

d/ No dobre skúsime to nabudúce.

e/ Azda to vyjde.

f/ Len aby niečo dobré hrali.

 

11. CITOSLOVCIA

1. V prvom verši ukážky je:

a/ jedno citoslovce a dve oslovenia

b/ jedna častica a dve oslovenia

c/ jedna častica a dve citoslovcia

Oj, Bože náš, Bože!

ak ty nepomôžeš,

ktože nám pomôže?

            /S. Chalupka/

2. Vyhľadaj vo vetách citoslovcia a urč ich druh!

a/ Ojej, takých som už videl!

b/ Čľup do vody!

c/ Jáj, to bolí!

d/ Joj, to je hríb!

e/ Bŕ, až mi naskočili zimomriavky!

f/ Hľa, ako vyrástol!

g/ Klep-klep, tehla je na rovné polovice.

h/ Cŕŕ!

3. Prepíš a doplň interpunkčné znamienka!

a/ Joj to sa mi ani nesnívalo

b/ Ach Bože prečo ma trestáš

c/ Ach bože už je tu zas

d/ Ahoj človeče

e/ To tvoje hi hi hi neznášam

f/ Áno veľmi radi pôjdeme na huby

g/ A kniha buch buch z police

4. Utvor ku každému zo slovesných podstatných mien citoslovce!

a/ bedákanie

b/ božekanie

c/ hmkanie

d/ tikanie

e/ syčanie

f/ sipenie

g/ kuvikanie

h/ kvikanie