1. Podstatné mená

1. Označ správne použitie pádu!

a/ Kúp chlieb!                    d/ Daj si chleba, mamka!

b/ Išiel na chleba.              e/ Nemám ani na chleba.

c/ Išiel po chleba.              f/ Janko, podaj mi krajec chleba!

2. Napíš tri frazeologizmy, ktoré sa spájajú s podstatným menom chlieb!

3. Vyjadri to isté iným príslovím

REČI SA VRAVIA A CHLIEB SA JE.

4. Napíš L sg. a N pl. daných podstatných mien!

kufor                        púder       

hotel                        klavír

materiál                   bicykel

víchor                      večer

gól                           kotol

5. Vyskloňuj podstatné mená:

a/ Kórea            c/ Lea

b/ idea              d/ Oradea

6. Vytvor tvary G sg.!

Zeus                        páža

Kreón                      esej

Paris                       kader

Goethe                   Maša

7. Podľa ktorých vzorov sa skloňujú podstatné mená:

a/ človek,

b/ ľudia?

8. Ktorá výslovnosť podstatných mien Chicago, bulletin, pointa je spisovná?

a/ chicago                  čikejgo            šikágo

b/ buletin                   biltén              bȕltén

c/ poenta                   pointa             poȕnta

9. Vytvor:

a/ Z hlások podstatného mena SLOVENČINA mená 6 zvierat!

b/ 10 ustálených slovných spojení, ktoré obsahujú slovo jazyk /vyhni sa spojeniu prídavné meno + podstatné meno/!

10. Vyskloňuj podstatné meno euro!

11. Podstatné mená roztrieď do tabuľky vzorov skloňovania!

žena, ulica, dlaň, kosť, chlap, hrdina, dub, stroj, mesto, srdce, vysvedčenie, dievča

zdravie                    kariéra

láska                       cestovanie

priateľstvo              deti

domov                    manželstvo

rodina                    majetok

 

2. Prídavné mená

1. Vytvor k neutrálnym prídavným menám citovo zafarbené (expresívne) synonymá!

opitý, zhovorčivý, skúpy, osočovaný, odcudzený, uplakaný

2. Vystupňuj podčiarknuté prídavné mená v spisovnom tvare!

Čím silnejší ocet nekdo jazykem koštuje,

tým víc ústa, oči, čelo, celú tvár falduje.

Tým spúsobem kdo do vetšej prichádza starosti,

více v tvári míva faldúv a v tele bolestu.

(H. Gavlovič)

3. Ktoré z uvedených prídavných mien sa nedajú stupňovať?

ústna, imunitný, vysoký, fyzický, častý

4. Z dvojice slov vyber správnu možnosť!

štrukturovaný / štruktúrovaný

bernolákovský jazyk / Bernolákovský jazyk

lužicko-srbský národ / lužickosrbský národ

5. Doplň do textu i/y, í/ý!

Matk_n_ bl_zk_ pr_buzn_ poprichádzali hneď zrána.

Boli to sam_ urasten_ chlap_.

Katk_n brat sa zdržal, musel ešte opraviť priateľk_n bicykel.

Je výborná plavk:ňa, ale mizerná cyklistka.

6. Odlíš vo vete prídavné mená a príčastie!

Ponúkame pracovné miesto v modernej, dynamickej, neustále napredujúcej banke, ktorá je jednou z najväčších medzinárodných finančných inštitúcií.

 

3. Zámená

1. Rozhodni sa pre zámeno v správnom tvare!

Vonku porovnal dĺžku lyží svojim/svojím metrom. Veselo bolo tebe i tvojim/tvojím priateľom. I matka bola spokojná s mojim/mojím priateľom. Jaseň zaclonil dubu slnko svojimi/svojími rozložitými listami. Zasmiala sa svojím/svojim hrdelným smiechom. Každá skalka pod tvojimi/tvojími nohami je písmenom. Nechcela sa zveriť so svojim/svojím tajomstvom. Tvojich/Tvojích desať prstov je zázračných.

2. Doplň do textu chýbajúce písmená!

Všetc_ sme  rovnak_, sam_ poriadn_ chlapi! Drevorubačom nemôže byť hocikto. V lese sa naši chlapi musia spoľahnúť sam_ na seba. Ak by ktor_s_ zaváhal, doplatil by ten druh_. Aj medveďa sme m_ objavili. Odvtedy sa všetk_ ženy boja ísť do tých vrchov. Sam_ by hlboko do hory ani nezašli. Myslia, že hora je sam_ medveď.

3. Vyber správnu odpoveď!

V texte cvičenia 2 je :

a/ 14 zámen                                                      c/ 10 zámen

b/ 13 zámen                                                     d/ 8 zámen

4. Urč druh zámen z textu cvičenia 2 podľa ich vecného významu!

 

4. Číslovky

1. Napíš číslovky slovom!

a/ Svätopluk II. nesplnil očakávania svojho otca.

b/ Mohla by som ti to povedať aj 1000-krát, aj tak neposlúchneš.

c/ Za celý pobyt sme sa stretli iba 2 razy, hoci sme si dali schôdzku 9 ráz.

d/ Ostalo mi 120 eur a 50 centov.

e/ Pridali sa žiaci 7 tried gymnázia a všetci žiaci 7. ročníkov susedných základných škôl.

2. Urč druh čísloviek z predchádzajúceho cvičenia!

3. Vyber správnu číslovku!

a/ Počet demonštrujúcich sa blíži k trom tisíckam/tisícom.

b/ Prosím ťa, podaj mi pol/polku jablka.

c/ Hráči hrali iba na polovici/polovine súpera.

d/ Jedna polovina/polovica z desiatich je päť.

e/ Toto číslo môžeme vydeliť stomi/stom.

4. Prepíš číslovky z textu ukážky slovom!

Keďže rozpadom  1 kg uránu sa uvoľní energia E = 8,2.10¹³ J, atómová pec pri výkone 1 megawattu za deň spotrebuje:

X =       8,64 . 10¹⁰ J       =        1,05 . 10¯³ kg

                                                      8,2 . 10¹³ Jkg¯¹

 

5. Slovesá

1. Vyhľadaj v texte ukážky stavové slovesá!

Ožiarené obloky vrhali žlté svetlo do záhrady, kde voňala tráva a stáli nemé jablone. Kdesi páchlo stajňou, dobytkom, kdesi štekali zlostní psi a v izbe hrala muzika zúrivo, besne, akoby chcela celý svet zdvihnúť do tanca. Ľudia výskajúc chodili, bili opätkami o zem, spievali roztúžené piesne o čiernych vrchoch, o kohútovi a bielej dievke, otvárali dvere a vtedy sa zvuk muziky valil do tmy ako horúci prúd, v ktorom sa chcelo bežať s vetrom opreteky.                          /M. Urban/

2. Všimni si dvojice stavových slovies! Ako nazývame tento vzťah medzi významami slovies?

a/ zmena farby:          očervenieť – obelieť

b/ fyzický stav:          stučnieť – zoštíhlieť

c/ mentálny stav:       osprostieť – zmúdrieť

d/ psychický stav:     rozveseliť sa zosmutnieť       

3. Zmeň slovesný rod podľa vzoru!

Vzor: vyvolal ma – bol som vyvolaný

Zlodejov z pošty hľadajú v stredoslovenskom regióne. Lekári ma pred operáciou poučili. Účastníkov olympiády rodáci búrlivo privítali.  Predvolali ma ako svedka. Deti chránime zákonom. Zavraždili Ferdinanda. Postavili vežiak. Odcudzili mercedes. Cudzie zavinenie nepotvrdili.

4. Vyhľadaj v texte neurčité slovesné tvary a pomenuj ich /prechodník, neurčitok, slovesné podstatné meno, príčastia/!

Keď však už dokončil svoju prácu - to nebolo dlho -
dvoch nám zas uchytil druhov a z nich si večeru spravil.
Vtedy som podišiel k nemu a držiac v obidvoch rukách
šechtár tmavého vína, som takto obrovi riekol:
,,Tu máš, hľa, napi sa vína, keď ľudské si pojedol mäso,
aby si vedel, čo za nápoj skrýval sa na našej lodi.
Chcel som ti priniesť ho ako obeť, ak bol by si chcel ma
láskavo odoslať domov. Však besnieš, že zniesť sa to nedá!
Bezbožný človek, veď ktože z ľudí sa odváži ešte
niekedy ku tebe prísť, keď takto neslušne konáš?"
Takto som vravel. On prijal a vypil a strašnú mal radosť,
pijúc to sladučké víno, a po druhé zase ma žiadal:
,,Nalej mi ešte a povedz mi teraz hneď, ako sa voláš!
Dám ti jak hosťovi dar, že radosť budeš mať z neho.
Kyklópom totiž tiež žírna pôda prináša víno
z veľkých hrozien a Zeus sám im dažďami dodáva rastu,
tento však nápoj je čistučká ambrózia a nektár.„

5. Zmeň vety a nahraď slovesné podstatné mená a prechodníky iným slovesným tvarom!

a/ Odporúčam žiakom používanie pravidiel.

b/ Žiadal vrátenie kníh.

c/ To nám umožní ľahšie pochopenie vzniku sveta.

d/ Zoberúc sekeru, pobral sa pracovať na odľahlé miesto.

e/ Mám rada čítanie a pracovanie v záhrade.

6. Označ správne výrazy!

je treba, treba, je potrebné, bolo treba, je nám treba

 

6. Príslovky

1. Urč, ktoré z vyznačených slov v texte ukážky sú príslovky?

Bola teplá májová noc. Na oblohe žiarili hviezdy. Len mesiac sa práve zakryl jedným zatúlaným obláčikom. I ten je na mojej strane, pomyslel si Ľudovít a pousmial sa. Ako modrania! Ukazuje sa, že dňomnocou bdeli nad mojou bezpečnosťou. Včera som dostal odkaz od Ondreja Minicha, že do Modry prišlo jazdecké vojsko, predvčerom zas odkázali od Emresov, bratových svokrovcov, že sa na mňa gardisti vypytovali. A dnes pribehla tá drobná, neznáma ženička. Nikdy jej to nezabudnem. Národ teda stojí za mnou a za mojimi druhmi.

2. Urč, či je zvýraznené slovo príslovkou alebo predložkou!

a/ Beriem si dovolenku od pondelka do piatku vrátane.

b/ Zaplatil všetko vrátane fakultatívnych výletov.

c/ Hotel Carlton je neďaleko.

d/ Hotel Carlton je neďaleko SND.

e/ Naproti Markovi sedela Katka.

f/ Bež otcovi naproti!

3. Doplň do tabuľky príslovky alebo prídavné mená!

PRÍSLOVKY                  PRÍDAVNÉ MENÁ

pomaly                        ___________

__________               letecký

povýšenecky               ___________

slovensky                    ___________

__________               turecký

__________               macošský

4. Doplň do viet chýbajúce príslovky a urč, o ktorý stupeň danej príslovky ide!

/menej, najviac, dobre, viac, lepšie, najmenej/

a/ _____ tomu, kto má priateľov.

b/ _____ mať priateľov ako nepriateľov.

c/ Na dobrej vôli _____ záleží.

d/ Ktorý kocúr _____mraučí, ten _____ myši lapá.

e/ _____ vrav, _____ sprav!

 

7. Preložky

1. Nahraď nesprávne predložkové väzby správnymi!

a/ Pracujeme cez čas.

b/ Kto je u telefónu?

c/ Behom prázdnin som išiel na internát.

d/ Čo potrebujeme k písaniu?

e/ Píšeš s perom?

f/ Ktoré lieky sú k posilneniu srdca?

g/ Vzhľadom k nedostatku času zvolíme kratšiu verziu.

h/ To záleží od teba.

i/ Neprišiel kvôli chorobe.

2. Dané slová môžu byť príslovkou i predložkou. Vytvor vety, v ktorých budú plniť raz úlohu príslovky a inokedy úlohu predložky!

a/ naprostred

b/ naproti

c/ poniže

d/ blízko

e/ vedľa

3. Doplň správnu predložku!

a/ O tri dni sa toto rozhodnutie v/vo mne len upevnilo.

b/ S/So takýmto zázemím to musím vydržať.

c/ Čosi v/vo mne puklo, len hneď v/vo mne zvíťazila rozumová stránka.

d/ Týždeň sa pomaly chýlil k/ku koncu.

e/ Cvičila som sa v/vo trpezlivosti.

f/ Podvečer prišiel k/ku mne starý Pat.

g/ Jedlá z/zo zeleniny sú veľmi obľúbené.

4. Urč, ktoré slová sú predložkami a ktoré príslovkami!

a/ Pristúpte čo najbližšie!

b/ Podľa predpovede počasia má byť dnes pekne.

c/ Chlapec sedel vedľa.                     

d/ Miško, vstávaj hore!

e/ Nazad sa vracať nedalo.

f/ Tento problém je mimo  nás.

 

8. Spojky

1. Nájdi v texte ukážky príklady na spojkové a bezspojkové spájanie viet!

    Toto mesto nemohlo tu nestáť – priam sa žiada zvolať každému, kto sa naň zadíva z ktoréhokoľvek z okolitých nahusto stojacich vrchov. Akoby sa zgúľalo z nich do kolísky, ktorú mu od vekov prichystával svojimi vodami Jeho Veličenstvo Váh.

     Mesto si tu vlastne hovie, naťahuje údy, vystiera driek. Z výšky hôr silueta je to prenáramná, až prechádza zrak. V zime či v lete, za rána či navečer ponúka očiam scenériu, ktorej ťažko hľadať podobnú.                                                                /Š. Moravčík/

2. Vypíš z predchádzajúcej ukážky všetky spojky a roztrieď ich na priraďovacie a podraďovacie!

3. Oprav chyby vo vetách!

a/ Uvažoval, že či pre ňu urobil dosť.

b/ Utiekol, lebo sa bál a už sa nevrátil.

c/ Ktovie či klame či hovorí pravdu.

d/ Kôň má štyri nohy a predsa sa potkne.

e/ Nielen že neprišiel, ale ani sa neospravedlnil.

4. Vyber z dvoch možností tú správnu!

a/ Nemusím ísť do školy, pretože je dnes piatok. / Nemusím ísť do školy, nakoľko je dnes piatok.

b/ Príde môj zástupca, a to môj otec. / Príde môj zástupca, a síce môj otec.

c/ Vrtí sa jak kolotoč. / Vrtí sa ako kolotoč.

d/ Bol som tam v čase, kedy sa to stalo. / Bol som tam v čase, keď sa to stalo.

e/ Keby som nemal strach, určite tam pôjdem. / Kebyže nemám strach, určite tam pôjdem.

 

9. Častice

1. Nájdi v príkladoch častice /POMÔCKA: nie v každom sa častica nachádza./!

a/ No ktovie, či príde.

b/ Jaj, veru bude zle.

c/ Samozrejme, ani sa neobzrel.

d/ Vošiel celkom samozrejme.

e/ Vzal si dáždnik hoci nepršalo.

f/ Choď hoci na kraj sveta.

g/ Čožeby som neprišiel!

h/ Bodaj by si sa na neho nepamätal!

i/ Len-len že to stihol.

j/ Už ho raz mal.

2. Vytvor časticový rozhovor podľa vzoru!

Vzor:    A: Vari áno.

            B: Áno?

            A: Teda... asi...

            B: Azda nie...?

            A: Nuž...

            B: No, samozrejme!

Pomôcka:        a, nuž, vari, či, teda, no, ale, tak, však, kiež, bodaj;

                        asi, iba, ešte, sotva, samozrejme, áno, nie, vôbec, žiaľbohu;

                        hoci, aby, dobre, pochopiteľne, namojveru, skutočne, zrejme, akože, bezpochyby

3. Porovnaj funkciu označených slov a podľa toho ich zaraď do príslušných slovných druhov!

a/ Len aby nezabudol!

b/ Bojí sa, aby nezabudol.

c/ Nemám ani jednu.

d/ Neprišiel Patrik ani Dano.

e/ Samozrejme, ty máš prednosť.

f/ Prijala to tak samozrejme...

 

10. Citoslovcia

1. Vytvor vety, kde by citoslovce nahrádzalo iný slovný druh vo funkcii:

a/ podmetu,

b/ predmetu,

c/ prísudku!

2. Doplň do slov chýbajúce i/y – í/ý!

a/ t_k-tak

b/ h_jo

c/ h_h_

d/ d_nom-dánom

e/ št_d_r_

f/ cup_-lup_

g/ h_baj

h/ m_k

i/ c_ng_-l_ng_

3. Podľa písania spoluhlások i/y v predchádzajúcom cvičení sformuluj tézu o pravopise zvukomalebných citosloviec!

4. Pretransformuj text ukážky tak, že nepoužiješ ani jedno citoslovce!

    „Hybaj von! Hybaj... chytro!“ kričali naň zvonka chlapi. No husi sa nehýbali. Husiar skrčený vošiel do klietky a vyhnal ich. Osprostené, rozospaté nevedeli kam. Ondráš kričal za nimi. „Hinda-hinda!“ A Bežanka spred stajne: „Šura-šura!“ I Striga podišla k dverám ku gazdinej, hútoriac svojím mladým, čo sa za ňou zakrádali: „Ta-ta-ta, ta-ta-ta...“