Slovesá

1. Čo už vieme

    Plnovýznamový slovný druh. Ohybný slovný druh (časuje sa). Pomenúvajú činnosti (píše) alebo stav (starne) osôb, zvierat a vecí. Všetky slovesné gramatické kategórie majú len určité tvary slovies, niektoré neurčité slovesné tvary preberajú vlastnosti a gramatické kategórie mien (volanie – slovesné podstatný meno, volaný, volajúci – príčastia).

    Zložené tvary slovies považujeme za jeden slovesný tvar (chcel by sompotreboval by som), zloženým tvarom je aj tvar robil, robili (bez samostatnej morfémy, ktorá v súčasnej slovenčine zanikla – robil je, robili ).

    Vo vete bývajú určité slovesné tvary  prísudkom. (Janko píše domácu úlohu.)

 

Slovesné gramatické kategórie

1. OSOBA 

1. osoba sg.    ja                               1. osoba pl.    my

2. osoba sg.    ty                               2. osoba pl.    vy

3. osoba sg.    on, ona, ono              3. osoba pl.    oni, ony

2. ČÍSLO

jednotné (singulár) – ja píšem

množné ( plurál) – my pracujeme

3. ČAS    

a) minulý - čítal som, prečítal som

b) prítomný - čítam

c) budúci - budem čítať, prečítam

4. SPÔSOB

a) oznamovací - Dnes prídem neskoro.

b) rozkazovací -  Zavolaj mi teraz !!

c)podmieňovací -  Volal by som.

5. VID     

a) dokonavý     - vyjadruje ukončený dej (nakúpiť, prepísať, urobiť)

- budúci čas sa u nich tvorí jednoduchým slovesným tvarom (odpíšem, prepracujem)                        

                       - dokonavé slovesá nemajú prítomný čas. (prečítal som - min. č., prečítam -bud. č.)

b) nedokonavý         - dej je neukončený, stále prebieha (písať, nakupovať, prepisovať)
                                 - budúci čas sa u nich zväčša tvorí zloženým slovesným tvarom (budem pracovať, budem prepisovať)

6. SLOVESNÝ ROD

a) činný - podmet vykonáva dej (Mama varí obed.)

b) trpný - podmet nevykonáva dej, je ním zasiahnutý

  • zvratný trpný rod (sa) : Obed sa varí.
  • opisný trpný rod (byť + trpné príčastie): Obed je varený.

 

2. Z teórie slovies

    Slovesá podľa lexikálneho významu rozdeľujeme na plnovýznamové  (majú lexikálny význam, vo vete tvoria prísudok: žiak kreslí) a na neplnovýznamové/pomocné (vo vete musia stáť pri plnovýznamovom slovese alebo napr. pri mene, aby mohli byť súčasťou prísudku: žiak je nadaný); dodávajú plnovýznamovému slovu významový odtienok (nechcel kresliť),označujú fázu deja (začal kresliť) alebo im prisudzujú príznak (žiak je nadaný).

    Plnovýznamové slovesá sa delia na činnostné (pomenúvajú činnosť; vyjadrujú, čo robí osoba, zviera alebo vec: žiak kreslí, pes šteká) a stavové (pomenúvajú stav; vyjadrujú, čo sa s osobou, zvieraťom alebo vecou deje: žiak zbledol, výkres sa belie).

    Neplnovýznamové slovesá sa delia na:

  1. fázové (vyjadrujú fázu deja: začal kresliť, prestal kresliť, neprestáva kresliť);
  2. modálne/spôsobové (vyjadrujú významové odtienky, napr. možnosť: môže kresliť, nevyhnutnosť: musí kresliť, vôľu: chce/nechce kresliť);
  3. sponové (prisudzujú podmetu istý príznak, sú súčasťou slovesno-menného prísudku: Rasťo sa stal žiakom 2. ročníka; je chladno);
  4. limitné (vyjadrujú, že dej je tesne pred uskutočnením: išlo ma poraziť, malo jej srdce rozhodiť).

 

3. Z PRAVOPISU SLOVIES

1. Zhoda podnetu (vy) s prísudkom (ste videli )pri vykaní

Zámeno sa zhoduje so slovesom vo funkcii prísudku.

Správne:     Vy ste to tiež videli pani Nováková?

                     zámeno pre 2.os.pl. - sloveso v 2.os.pl.

Nesprávne: Vy ste to tiež videla, pani Nováková?

 

2. Písanie i/y v slovesných tvaroch

a/ základ slova vo vybraných slovách-slovesách v rozkazovacom spôsobe si zachováva písanie y:

3.os.pl.prítonmého času: kryj-ú, umyj-ú,

rozkazovací spôsob: kry! umy! - slovotvorný základ;

Ale: gramatická prípona -i    potr-ú (potri!)                    

                                                    urč-ia (urč, urči)

b/ gramatická prípona

- všetky slovesné tvary okrem trpného príčastia v N sg. (pečený, varený, ale v N pl. chlapci boli u nich varení-pečení) majú v gramatickej prípone -i­/-í: robí, kreslí, dotkni sa! volili;

- slovesá v trpnom rode sa skloňujú podľa vzoru pekný, napr.: Nebuďte pripečený! Si najedený?

c/ samostatná morféma by v podmieňovacom spôsobe sa píše osobitne: bola by sa umyla.

Poznámka: morféma by  býva aj  nesamostatná:    - je súčasťou spojky: keby sa bol umyl, žeby sa bol zmyl, akoby sa umyl;

                                                                                          - častice: kiežby sa umyl.

 

3. Výnimka z rytmického zákona

Rytmické krátenie alebo rytmický zákon alebo rytmické striedanie dĺžok je zmena dlhej slabiky  na krátku po predchádzajúcej dlhej slabike.

Výnimky:  3. os. pl. prítomného času: typ chvália, plačú; prechodník: chváliac, plačúc.

Ale: činné príčastie: vládnuci, píšuci.         

 

4. Štylistické využite slovies

Štylistické využitie gramatických kategórií slovies

1. Osoba

    V objektívne ladených náučných textoch sa dáva prednosť autorskému plurálu, tzv. plurálu skromnosti: Ako druhý a tretí príznak skladby uvedeného diela sme uviedli nápadné striedanie dlhých a krátkych výpovedí...

    V historických textoch sa využíva tzv. pluralis majestaticus (slávnostný plurál): My, Karol IV., žiadame Vás...

    Striedanie osoby alebo čísla v monológu sa využíva v umeleckom rozprávaní ako silný štylistický prostriedok.

2. Slovesný čas

    V umeleckom rozprávaní zohráva dôležitú úlohu historický prézent, ktorý mení tempo rozprávania a vytvára zdanie, že sa minulý deň odohráva pred očami čitateľa: Od kedy zdedil pol milióna, prestal pracovať. Sedí si v záhrade, hojdá sa v kresle. Príbuzní nechápali, čo sa deje. 

3. Slovesný spôsob

    Podmieňovací spôsob je prostriedkom zdvorilostného princípu komunikácie, zmierňuje príkaz: Vyniesol by si smeti?

4. Slovesný rod

    Sloveso v činnom rode vyjadruje, že dej slovesa vykonáva podmet (činiteľ deja): žiak kreslí obrázok.

    Sloveso v trpnom rode vyjadruje, že podmet nevykonáva dej slovesa: obrázok sa kreslí, obrázok je nakreslený. Autor použije trpný rod, ak sa chce vyjadriť vecne- presne a stroho. V rozprávaní, v umeleckom opise a v úvahe je trpný rod zriedkavý (časté a nefunkčné využívanie trpného rodu sa považuje za nešikovnosť či štylistickú chybu).

    Trpný rod sa využíva hlavne v náučných textoch a niektorých žánroch administratívneho a publicistického štýlu.

5. Slovesný vid

    Častou chybou je tvorenie budúceho času dokonavého slovesa sústrediť sa.

Správne: sústredim sa

Nesprávne: budem sa sústrediť

Budúci čas nedokonavého slovesa sústreďovať sa: budem sa sústreďovať.

 

Štylistické využitie jednotlivých druhov slovies

Sponové slovesá       - štylistický  sa využívajú na spomaľovanie rozprávania, v texte viac vynikne menné vyjadrovanie (byť, stať sa).

Modálne slovesá       - zmierňujú príkazy: Nechcela by si umyť balkón? Môžeš dnes pouratovať  kuchyňu?, pomocou nich uplatňujeme      zdvorilostný princíp komunikácie: Smiem prosiť, slečna? Môžem  otvoriť okno, prosím?        

Limitné slovesá          - spájajú sa s plnovýznamovým slovesom a vyjadrujú stav pred uskutočnením deja (málo chýbalo a dej by sa bol uskutočnil...)                

                                      - uplatňujú sa v subjektívne ladených prejavoch, text dynamizujú. Od zlosti ju išlo rozpučiť. Malo jej srdce rozhodiť.  Išiel sa od hanby prepadnúť.

 

Štylistické využitie slovesného tvaru

Neurčité slovesné tvary - (neurčitok, slovesné podstatné meno, prechodník, príčastia) nachádzame v hojnom počte v staršej literatúre. V súčasnosti  ich nachádzame v náučnom a administratívnom štýle: V plodinách bol dokázaný výskyt olova.

Neurčitok sa využíva:

- v poveloch: Pripraviť sa! Zastaviť! Stáť!;

- ako štylistický príznakový variant rozkazovacieho spôsobu: Zákaz fajčiť! Nefajčiť! Nenahýbať sa z okien!;

- v titulkoch, napr. publicistických: Hovoriť pravdu;

- pri expresívnom vyjadrovaní: Ešte s vami pobudnúť! - želanie; Nebyť tam... - podmienka vo význame Keby som tam nebol/a.