Riešenie

1. Podstatné mená

1. Označ správne použitie pádu!

a/ Kúp chlieb!                                                správne

b/ Išiel na chleba.

c/ Išiel po chleba.

d/ Daj si chleba, mamka!                              správne

e/ Nemá ani na chleba.                                

f/ Janko, podaj mi krajec chleba!                  správne

2. Napíš tri frazeologizmy, ktoré sa spájajú s podstatným menom chlieb!

byť ako za groš chleba, jesť cudzí chlieb, mať po chlebe, nielen chlebom žije človek, prišlo na lámanie chleba, z tej múky chleba nenapečieš....

3. Vyjadri to isté iným príslovím!

REČI SA VRAVIA A CHLIEB SA JE.

Ľudia všeličo povravia. Netreba brať vážne všetko, čo sa povie.

4. Napíš L sg. a N pl. daných podstatných mien!

  • kufor               kufri/kufre
  • hotel               hoteli/hotely
  • materiál          materiáli/materiály
  • víchor             víchre/víchry
  • gól                  góle/góly
  • púder              púdri/púdre
  • klavír              klavíri/klavíry
  • bicykel           bicykli/bicykle
  • večer              večere/večery
  • kotol              kotle/kotly

5. Vyskloňuj podstatné mená:

a/ Kórea                     

b/ idea                        sg.       N -ea, G -ey, D -ei, A -eu, L -ei, I -ei

c/ Lea                         pl.        N -ey, G -eí, D -ám, A -ey, L -ách, I -ami

d/ Oradea

6. Vytvor tvary G sg.!

  • Zeus               Dia/Zeusa
  • Kreón             Kreonta/Kreóna
  • Paris              Parida
  • Goethe           Goetheho
  • Hugo              Huga
  • Maša              Maše
  • kader             kadere
  • esej                eseje
  • páža               pážaťa

7. Podľa ktorých vzorov sa skloňujú podstatné mená:

a/ človek,        chlap

b/ ľudia?         chlap

8. Ktorá výslovnosť podstatných mien Chicago, bulletin, pointa je spisovná?

a/ chicago                  čikejgo            šikágo

b/ buletin                   biltén              bȕltén

c/ poenta                  pointa              poȕnta

9. Vytvor:

a/ Z hlások podstatného mena SLOVENČINA mená 6 zvierat!

slon, los, lev, sova, včela, osa

b/ 10 ustálených slovných spojení, ktoré obsahujú slovo jazyk /vyhni sa spojeniu prídavné meno + podstatné meno/!

prehltnúť jazyk, otĺkať si jazyk, odhryznúť si z jazyka, vziať z jazyka, prísť pod jazyk, príde mu na jazyk, nosiť na jazyku, med na jazyku, jazyk ako britva, jazyk za zuby

10. Vyskloňuj podstatné meno euro!

sg.                   pl.

N        euro               eurá

G        eura               eur

D        euru               eurám

A        euro               eurá

L        eure               eurách

I        eurom             eurami

11. Podstatné mená roztrieď do tabuľky vzorov skloňovania!

žena, ulica, dlaň, kosť, chlap, hrdina, dub, stroj, mesto, srdce, vysvedčenie, dievča

  • zdravie            vysvedčenie
  • láska               žena
  • priateľstvo      mesto
  • domov            dub
  • rodina             žena
  • majetok          dub
  • manželstvo     mesto
  • deti                 dievča
  • cestovanie      vysvedčenie
  • kariéra            žena

 

2. Prídavné mená

1. Vytvor k neutrálnym prídavným menám citovo zafarbené (expresívne) synonymá!

opitý - sťatý, zhovorčivý - ukecaný, skúpy - skuhravý, osočovaný - očierňovaný, odcudzený - potiahnutý, uplakaný - urevaný

2. Vystupňuj tučne vyznačené prídavné mená v spisovnom tvare!

Čím silnejší ocet nekdo jazykem koštuje,

tým víc ústa, oči, čelo, celú tvár falduje.

Tým spúsobem kdo do vetšej prichádza starosti,

více v tvári míva faldúv a v tele bolesti.

(H. Gavlovič)

1. stupeň         silný                            veľký

2. stupeň         silnejší                        väčší

3. stupeň         najsilnejší                   najväčší

3. Ktoré z uvedených prídavných mien sa nedajú stupňovať?

ústna, imunitný, vysoký, fyzický, častý

4. Z dvojice slov vyber správnu možnosť!

štrukturovaný / štruktúrovaný

bernolákovský jazyk / Bernolákovský jazyk

lužicko-srbský národ / lužickosrbský národ

5. Doplň do textu i/y, í/ý!

Matkini blízki príbuzní poprichádzali hneď zrána.

Boli to samí urastení chlapi.

Katkin brat sa zdržal, musel ešte opraviť priateľkin bicykel.

Je výborná plavkyňa, ale mizerná cyklistka.

6. Odlíš vo vete prídavné mená a príčastie!

Ponúkame pracovné miesto v modernej, dynamickej, neustále napredujúcej banke, ktorá je jednou z najväčších medzinárodných finančných inštitúcií.

príčastie: napredujúcej

prídavné meno: pracovné, modernej, dynamickej, najväčších, medzinárodných, finančných

 

3. Zámená

1. Rozhodni sa pre zámeno v správnom tvare!

Vonku porovnal dĺžku lyží svojim/svojím metrom. Veselo bolo tebe i tvojim/tvojím priateľom. I matka bola spokojná s mojim/mojím priateľom. Jaseň zaclonil dubu slnko svojimi/svojími rozložitými listami. Zasmiala sa svojím/svojim hrdelným smiechom. Každá skalka pod tvojimi/tvojími nohami je písmenom. Nechcela sa zveriť so svojim/svojím tajomstvom. Tvojich/Tvojích desať prstov je zázračných.

2. Doplň do textu chýbajúce písmená!

Všetci sme  rovnakí, samí poriadni chlapi! Drevorubačom nemôže byť hocikto. V lese sa naši chlapi musia spoľahnúť sami na seba. Ak by ktorýsi zaváhal, doplatil by ten druhý. Aj medveďa sme my objavili. Odvtedy sa všetky ženy boja ísť do tých vrchov. Samy by hlboko do hory ani nezašli. Myslia, že hora je samý medveď.

3. Vyber správnu odpoveď!

V texte cvičenia 2 je :

a/ 14 zámen /sa je v obidvoch prípadoch morfémou/       c/ 10 zámen

b/ 13 zámen                                                                                      d/ 8 zámen

4. Urč druh zámen z textu cvičenia 2 podľa ich vecného významu!

všetci - vymedzovacie; samí – vymedzovacie; hocikto – neurčité; naši  – osobné privlastňovacie; sami – vymedzovacie; seba – zvratné základné; ktorýsi – neurčité; ten – ukazovacie; my – osobné základné; odvtedy – vymedzovacie; všetky – vymedzovacie; tých – ukazovacie; samy – vymedzovacie; samý – vymedzovacie

 

4. Číslovky

1. Napíš číslovky slovom!

a/ Svätopluk II. nesplnil očakávania svojho otca.

Svätopluk Druhý nesplnil očakávania svojho otca.

b/ Mohla by som ti to povedať aj 1000-krát, aj tak neposlúchneš.

Mohla by som ti to povedať aj tisíckrát, aj tak neposlúchneš.

c/ Za celý pobyt sme sa stretli iba 2 razy, hoci sme si dali schôdzku 9 ráz.

Za celý pobyt sme sa stretli iba dva razy, hoci sme si dali schôdzku deväť ráz.

d/ Ostalo mi 120 eur a 50 centov.

Ostalo mi stodvadsať eur a päťdesiat centov.

e/ Pridali sa žiaci 7 tried gymnázia a všetci žiaci 7. ročníkov susedných základných škôl.

Pridali sa žiaci siedmich tried gymnázia a všetci žiaci siedmych ročníkov susedných základných škôl.

2. Urč druh čísloviek z predchádzajúceho cvičenia!

Druhý – radová, tisíckrát – násobná, dva razy – násobná, deväť ráz – násobná, stodvadsať – základná, päťdesiat – základná, siedmich – základná, siedmych – radová

3. Vyber správnu číslovku!

a/ Počet demonštrujúcich sa blíži k trom tisíckam/tisícom.

b/ Prosím ťa, podaj mi pol/polku jablka.

c/ Hráči hrali iba na polovici/polovine súpera.

d/ Jedna polovina/polovica z desiatich je päť.

e/ Toto číslo môžeme vydeliť stomi/stom.

4. Prepíš číslovky z textu ukážky slovom!

Keďže rozpadom 1  kg uránu sa uvoľní energia E = 8,2.10¹³ J, atómová pec pri výkone 1 megawattu za deň spotrebuje:

X =       8,64 . 10¹⁰ J       =        1,05 . 10¯³ kg

           8,2 . 10¹³ Jkg¯¹

 

Keďže rozpadom jedného kg uránu sa uvoľní energia E = osem celých dve desatiny krát desať na trinástu J, atómová pec pri výkone jedného megawattu za deň spotrebuje:

X = osem celých šesťdesiatštyri desatín krát desať na desiatu J lomené ôsmimi celými dvoma desatinami krát desať na trinástu Jkg na mínus prvú sa rovná jeden celých päť stotín krát desať na mínus tretiu kg.

 

5. Slovesá

1. Vyhľadaj v texte ukážky stavové slovesá!

Ožiarené obloky vrhali žlté svetlo do záhrady, kde voňala tráva a stáli nemé jablone. Kdesi páchlo stajňou, dobytkom, kdesi štekali zlostní psi a v izbe hrala muzika zúrivo, besne, akoby chcela celý svet zdvihnúť do tanca. Ľudia výskajúc chodili, bili opätkami o zem, spievali roztúžené piesne o čiernych vrchoch, o kohútovi a bielej dievke, otvárali dvere a vtedy sa zvuk muziky valil do tmy ako horúci prúd, v ktorom sa chcelo bežať s vetrom opreteky.                               M. Urban

2. Všimni si dvojice stavových slovies! Ako nazývame tento vzťah medzi významami slovies?

a/ zmena farby:          očervenieť – obelieť

b/ fyzický stav:            stučnieť – zoštíhlieť

c/ mentálny stav:       osprostieť – zmúdrieť

d/ psychický stav:       rozveseliť sa zosmutnieť       

Ide o slová opačného významu - opozitá /antonymá/.

3. Zmeň slovesný rod podľa vzoru!

Vzor: vyvolal ma – bol som vyvolaný

Zlodejov z pošty hľadajú v stredoslovenskom regióne. Zlodeji z pošty sú hľadaní v stredoslovenskom regióne. Lekári ma pred operáciou poučili. Pred operáciou som bol lekármi poučený. Účastníkov olympiády rodáci búrlivo privítali.  Účastníci olympiády boli rodákmi búrlivo privítaní. Predvolali ma ako svedka. Bol som predvolaný ako svedok. Deti chránime zákonom. Deti sú chránené zákonom. Zavraždili Ferdinanda. Ferdinand bol zavraždený. Postavili vežiak. Vežiak bol postavený. Odcudzili mercedes. Mercedes bol odcudzený. Cudzie zavinenie nepotvrdili. Cudzie zavinenie nebolo potvrdené.

4. Vyhľadaj v texte neurčité slovesné tvary a pomenuj ich /prechodník, neurčitok, slovesné podstatné meno, príčastia/!

Keď však už dokončil svoju prácu - to nebolo dlho -
dvoch nám zas uchytil druhov a z nich si večeru spravil.
Vtedy som podišiel k nemu a držiac v obidvoch rukách
šechtár tmavého vína, som takto obrovi riekol:
,,Tu máš, hľa, napi sa vína, keď ľudské si pojedol mäso,
aby si vedel, čo za nápoj skrýval sa na našej lodi.
Chcel som ti priniesť ho ako obeť, ak bol by si chcel ma
láskavo odoslať domov. Však besnieš, že zniesť sa to nedá!
Bezbožný človek, veď ktože z ľudí sa odváži ešte
niekedy ku tebe prísť, keď takto neslušne konáš?"
Takto som vravel. On prijal a vypil a strašnú mal radosť,
pijúc to sladučké víno, a po druhé zase ma žiadal:
,,Nalej mi ešte a povedz mi teraz hneď, ako sa voláš!
Dám ti jak hosťovi dar, že radosť budeš mať z neho.
Kyklópom totiž tiež žírna pôda prináša víno
z veľkých hrozien a Zeus sám im dažďami dodáva rastu,
tento však nápoj je čistučká ambrózia a nektár.„

prechodník: držiac, pijúc

neurčitok: priniesť, zniesť, odoslať, prísť

slovesné podstatné meno: Ø

príčastie: Ø

5. Zmeň vety a nahraď slovesné podstatné mená a prechodníky iným slovesným tvarom!

a/ Odporúčam žiakom používanie pravidiel.

Odporúčam žiakom, aby používali pravidlá.

b/ Žiadal vrátenie kníh.

Žiadal vrátiť knihy.

c/ To nám umožní ľahšie pochopenie vzniku sveta.

To nám umožní ľahšie pochopiť vznik sveta.

d/ Zoberúc sekeru, pobral sa pracovať na odľahlé miesto.

Keď zobral sekeru, pobral sa pracovať na odľahlé miesto.

e/ Mám rada čítanie a pracovanie v záhrade.

Rád čítam a pracujem v záhrade.

6. Označ správne výrazy!

je treba, treba, je potrebné, bolo treba, je nám treba, trebalo

 

6. Príslovky

1. Urč, ktoré z vyznačených slov v texte ukážky sú príslovky?

Bola teplá májová noc. Na oblohe žiarili hviezdy. Len mesiac sa práve zakryl jedným zatúlaným obláčikom. I ten je na mojej strane, pomyslel si Ľudovít a pousmial sa. Ako modrania! Ukazuje sa, že dňomnocou bdeli nad mojou bezpečnosťou. Včera som dostal odkaz od Ondreja Minicha, že do Modry prišlo jazdecké vojsko, predvčerom zas odkázali od Emresov, bratových svokrovcov, že sa na mňa gardisti vypytovali. A dnes pribehla tá drobná, neznáma ženička. Nikdy jej to nezabudnem. Národ teda stojí za mnou a za mojimi druhmi.

nocou, dňom, včera, dnes, nikdy

2. Urč, či je zvýraznené slovo príslovkou alebo predložkou!

a/ Beriem si dovolenku od pondelka do piatku vrátane.    príslovka

b/ Zaplatil všetko vrátane fakultatívnych výletov.             predložka

c/ Hotel Carlton je neďaleko.                                            príslovka

d/ Hotel Carlton je neďaleko SND.                                    predložka

e/ Naproti Markovi sedela Katka.                                       predložka

f/ Bež otcovi naproti!                                                         príslovka

3. Doplň do tabuľky príslovky alebo prídavné mená!

PRÍSLOVKY                  PRÍDAVNÉ MENÁ

pomaly                        pomalý

letecky                    letecký

povýšenecky               povýšenecký

slovensky                    slovenský

turecky                      turecký

macošsky                  macošský

4. Doplň do viet chýbajúce príslovky a urč, o ktorý stupeň danej príslovky ide!

/menej, najviac, dobre, viac, lepšie, najmenej/

a/ Dobre tomu, kto má priateľov.

b/ Lepšie mať priateľov ako nepriateľov.

c/ Na dobrej vôli najviac záleží.

d/ Ktorý kocúr najviac mraučí, ten najmenej myši lapá.

e/ Menej vrav, viac sprav!

 

7. Predložky

1. Nahraď nesprávne predložkové väzby správnymi!

a/ Pracujeme cez čas.

Pracujeme nad čas.

b/ Kto je u telefónu?

Kto je pri telefóne?

c/ Behom prázdnin som išiel na internát.

Cez prázdniny som išiel do internátu.

d/ Čo potrebujeme k písaniu?

Čo potrebujeme na písanie?

e/ Píšeš s perom?

Píšeš perom?

f/ Ktoré lieky sú k posilneniu srdca?

Ktoré lieky sú na posilnenie srdca?

g/ Vzhľadom k nedostatku času zvolíme kratšiu verziu.

Vzhľadom na nedostatok času zvolíme kratšiu verziu.

h/ To záleží od teba.

To záleží na tebe.

i/ Neprišiel kvôli chorobe.

Neprišiel pre chorobu.

2. Dané slová môžu byť príslovkou i predložkou. Vytvor vety, v ktorých budú plniť raz úlohu príslovky a inokedy úlohu predložky!

a/ naprostred

príslovka - Naprostred stáli tanečníci, diváci si posadali okolo.

predložka - Naprostred dediny stál murovaný dom.

b/ naproti

príslovka - Vybrali sa mame naproti.

predložka - Stáli naproti nás.

c/ poniže

príslovka - Poniže stáli žena a radili sa, ako na vec.

predložka - Poniže mosta Zuzka pásla husi.

d/ blízko

príslovka - Je to celkom blízko.

predložka - Blízko nás otvorili nový bytový komplex.

e/ vedľa

príslovka - Polož to vedľa!

predložka - Vedľa školy bolo parkovisko.

3. Doplň správnu predložku!

a/ O tri dni sa toto rozhodnutie v/vo mne len upevnilo.

b/ S/So takýmto zázemím to musím vydržať.

c/ Čosi v/vo mne puklo, len hneď v/vo mne zvíťazila rozumová stránka.

d/ Týždeň sa pomaly chýlil k/ku koncu.

e/ Cvičila som sa v/vo trpezlivosti.

f/ Podvečer prišiel k/ku mne starý Pat.

g/ Jedlá z/zo zeleniny sú veľmi obľúbené.

4. Urč, ktoré slová sú predložkami a ktoré príslovkami!

a/ Pristúpte čo najbližšie!                                         príslovka

b/ Podľa predpovede počasia má byť dnes pekne.   predložka

c/ Chlapec sedel vedľa.                                             príslovka        

d/ Miško, vstávaj hore!                                             príslovka

e/ Nazad sa vracať nedalo.                                       príslovka

f/ Tento problém je mimo  nás.                                predložka

 

8. Spojky

1. Nájdi v texte ukážky príklady na spojkové a bezspojkové spájanie viet!

            Toto mesto nemohlo tu nestáť – priam sa žiada zvolať každému, kto sa naň zadíva z ktoréhokoľvek z okolitých nahusto stojacich vrchov. Akoby sa zgúľalo z nich do kolísky, ktorú mu od vekov prichystával svojimi vodami Jeho Veličenstvo Váh.

            Mesto si tu vlastne hovie, naťahuje údy, vystiera driek. Z výšky hôr silueta je to prenáramná, až prechádza zrak. V zime či v lete, za rána či navečer ponúka očiam scenériu, ktorej ťažko hľadať podobnú.

Spojenie viet pomocou spojok /spájacích výrazov/:

Toto mesto nemohlo tu nestáť – priam sa žiada zvolať každému, kto sa naň zadíva z ktoréhokoľvek z okolitých nahusto stojacich vrchov. /kto – spájací výraz/

Akoby sa zgúľalo z nich do kolísky, ktorú mu od vekov prichystával svojimi vodami Jeho Veličenstvo Váh. /ktorú – spájací výraz/

Z výšky hôr silueta je to prenáramná, až prechádza zrak. /spojka až/

V zime či v lete, za rána či navečer ponúka očiam scenériu, ktorej ťažko hľadať podobnú. /ktorej – spájací výraz/

Bezspojkové spojenie viet:

Mesto si tu vlastne hovie, naťahuje údy, vystiera driek.

2. Vypíš z predchádzajúcej ukážky všetky spojky a roztrieď ich na priraďovacie a podraďovacie!

Priraďovacie spojky: či, či

Podraďovacie spojky: až

3. Oprav chyby vo vetách!

a/ Uvažoval, že či pre ňu urobil dosť.                                  

Uvažoval, či pre ňu urobil dosť.

b/ Utiekol, lebo sa bál a už sa nevrátil.                   

Utiekol, lebo sa bál, a už sa nevrátil.

c/ Ktovie či klame či hovorí pravdu.                        

Ktovie, či klame, či hovorí pravdu.

d/ Kôň má štyri nohy a predsa sa potkne.               

Kôň má štyri nohy, a predsa sa potkne.

e/ Nielen že neprišiel, ale ani sa neospravedlnil.    

Nielenže neprišiel, ale ani sa neospravedlnil.

4. Vyber z dvoch možností tú správnu!

a/ Nemusím ísť do školy, pretože je dnes piatok. / Nemusím ísť do školy, nakoľko je dnes piatok.

b/ Príde môj zástupca, a to môj otec. / Príde môj zástupca, a síce môj otec.

c/ Vrtí sa jak kolotoč. / Vrtí sa ako kolotoč.

d/ Bol som tam v čase, kedy sa to stalo. / Bol som tam v čase, keď sa to stalo.

e/ Keby som nemal strach, určite tam pôjdem. / Kebyže nemám strach, určite tam pôjdem.

 

9. Častice

1. Nájdi v príkladoch častice /POMÔCKA: nie v každom sa častica nachádza./!

a/ No ktovie, či príde.

b/ Jaj, veru bude zle.

c/ Samozrejme, ani sa neobzrel.

d/ Vošiel celkom samozrejme.

e/ Vzal si dáždnik hoci nepršalo.

f/ Choď hoci na kraj sveta.

g/Čožeby som neprišiel!

h/Bodaj by si sa na neho nepamätal!

i/ Len-len že to stihol.

j/ Už ho raz mal.

2. Vytvor časticový rozhovor podľa vzoru!

Vzor:    A: Vari áno.

            B: Áno?

            A: Teda... asi...

            B: Azda nie...?

            A: Nuž...

            B: No, samozrejme!

Pomôcka:        a, nuž, vari, či, teda, no, ale, tak, však, kiež, bodaj;

                        asi, iba, ešte, sotva, samozrejme, áno, nie, vôbec, žiaľbohu;

hoci, aby, dobre, bezpečne, pochopiteľne, namojveru, skutočne, zrejme, akože, bezpochyby

Áno, samozrejme.

Bezpečne?

Pochopiteľne.

Sotva...

Namojveru!

Akože...

Bezpochyby!

3. Porovnaj funkciu označených slov a podľa toho ich zaraď do príslušných slovných druhov!

a/ Len aby nezabudol!                       častica

b/ Bojí sa, aby nezabudol.                 spojka

c/ Nemám ani jednu.                         častica

d/ Neprišiel Patrik ani Dano.             spojka

e/ Samozrejme, ty máš prednosť.    častica

f/ Prijala to tak samozrejme...          príslovka

 

10. Citoslovcia

1. Vytvor vety, kde by citoslovce nahrádzalo iný slovný druh vo funkcii:

a/ podmetu,

Hlasné joj sa ozvalo spoza stromu.

b/ predmetu,

Počuli sme iba tik-tak.

c/ prísudku!

Peter hop ponad vysoký plot.

2. Doplň do slov chýbajúce i/y – í/ý!

a/ t_k-tak                   tik-tak

b/ h_jo                        hijo

c/ h_h_                       hihi

d/ d_nom-dánom       dínom-dánom

e/ št_d_r_                   štydiry

f/ cup_-lup_               cupi-lupi

g/ h_baj                      hybaj

h/ m_k                        myk

i/ c_ng_-l_ng_            cingi-lingi

3. Pretransformuj text ukážky tak, že nepoužiješ ani jedno citoslovce!

            „Hybaj von! Hybaj... chytro!“ kričali naň zvonka chlapi. No husi sa nehýbali. Husiar skrčený vošiel do klietky a vyhnal ich. Osprostené, rozospaté nevedeli kam. Ondráš kričal za nimi. „Hinda-hinda!“ A Bežanka spred stajne: „Šura-šura!“ I striga podišla k dverám ku gazdinej, hútoriac svojím mladým, čo sa za ňou zakrádali: „Ta-ta-ta, ta-ta-ta...“

         „Poď von! Ponáhľaj sa... rýchlo!“ kričali naň zvonka chlapi. No husi sa nehýbali. Husiar skrčený vošiel do klietky a vyhnal ich. Osprostené, rozospaté nevedeli kam. Ondráš kričal za nimi. „Poďte, poďte!“ A Bežanka spred stajne: „Ku mne, ku mne!“ I Striga podišla k dverám ku gazdinej, hútoriac svojím mladým, čo sa za ňou zakrádali: „Ponáhľajte sa...“